Näringslivets Ekonomifakta
Näringslivets Ekonomifakta AB (i fortsättningen förkortad Ekonomifakta) är ett helägt dotterbolag till Svenskt Näringsliv genom Svenskt Näringsliv Service AB.1 Dess föregångare, med samma namn, bildades den 21 oktober 19802 av Industriförbundet och Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) i syfte att ”fästa stor uppmärksamhet vid analyser av allmänna opinionens inställning till företagandet och dess villkor” och tillgodose en faktabank ”dit allmänhet och olika intressegrupper kan vända sig för att få svar på frågor om svensk ekonomi och svenskt näringsliv.”3 Bakom idén att starta upp Ekonomifakta stod, enligt Sture Eskilsson, SAF:s dåvarande styrelseordförande Curt Nicolin, som ansåg att det behövdes en efterföljare till Näringslivets Energifakta.4
Under kampanjerna på 80-talet mot löntagarfonderna spelade Ekonomifakta en huvudroll genom produktionen av olika skrifter, pamfletter5 och opinionsundersökningar. Ett exempel var när Ekonomifakta 1982 skickade ut fyra frågor om löntagarfonderna till femtio av landets ambassadörer utomlands. Utrikesdepartementet (UD) stoppade dock undersökningen och till Tidningarnas Telegrambyrå (TT) menade Axel Lelenhaupt, då ambassadör i Italien, att en del av frågorna var ”ställda så att svaren kan användas i debatten.”6 Mellan 1981 och 1986 var Danne Nordling, då med en bakgrund i SAF och Industriförbundet, medarbetare vid företaget.
1997 blev Svenska Arbetsgivarföreningen (SAF) ensam ägare till Ekonomifakta. Samma år blev bolaget också ett vilande sådant, dvs. att man inte bedrev någon verksamhet.7 1999 bildades dotterbolaget ”Radar, Din guide till en företagsam framtid AB”8 i syfte att ”bedriva information till främst ungdomar, lärare, skolledare om framtidens arbetsmarknad och näringslivets betingelser”9 och då ”genom t ex föreläsningar, temadagar, internet, CD-rom, skrifter, tidningar, TV, Radio och spel samt annan därmed jämförlig verksamhet.”10 2004 avvecklades Ekonomifakta genom fusion med Svenskt Näringsliv Service AB.11
Hösten 2005 nyregistrerades Näringslivets Ekonomifakta AB12 och våren 2006 lanserades en ny hemsida ”uppbyggd kring en databas med fakta inom områdena samhällsekonomi, skatter, arbetsmarknad, globalisering och handel, produktion och investeringar samt företagandet i Sverige.” 13 Hemsidan marknadsförde man ”bland annat genom annonsering och adresserad direktreklam”14 och då med tex. två helsidor i marknadsliberala magasinet ”Neo” samma år.15 Utgår man från annonsprislistan för magasin Neo 2007 innebär det att man till magasin Neo 2006 betalade 54 000 kronor för de två annonserna.16